Σύγχρονη προσέγγιση για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος

Θα παρουσιαστούν προσεγγίσεις αναβάθμισης για τις τρεις βασικές κατηγορίες διαμονής, τουριστικών γραφείων και εστίασης με αναφορές και στις υπόλοιπες.
Άλλωστε οι διαχωρισμοί μεταξύ των υπηρεσιών, που προσφέρουν οι τουριστικές επιχειρήσεις έχουν μειωθεί και πλέον αρκετές επιχειρήσεις παρέχουν υβριδικές και σύνθετες υπηρεσίες.
Υπηρεσίες Διαμονής ως Παράγοντας Εμπλουτισμού
Οι υπηρεσίες διαμονής αποτελούν τα σημαντικότερα Ιδιωτικά τουριστικά αγαθά, που παράγονται και προσφέρονται από την ιδιωτική τουριστική επιχειρηματική δραστηριότητα και αποτελούν το επίκεντρο ενός τουριστικού προϊόντος.
Οι σύγχρονες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον. Η διαμονή πλέον δεν αποτελεί από μόνη της συγκριτικό πλεονέκτημα την ίδια στιγμή που οι ανταγωνιστές στις p2p πλατφόρμες, όπως AirBnB κυριαρχούν στον τομέα της τοπικότητας.
Η νέα φιλοσοφία των υπηρεσιών διαμονής για ξενοδοχεία μέρος ενός εμπλουτισμένου τουριστικού προϊόντος πρέπει να διαπνέεται από το πνεύμα μιας «smart», ανθρώπινης και φιλικής προς το περιβάλλον, μονάδας.
Τα ξενοδοχεία πρέπει να βασιστούν στη δημιουργικότητα, τη συνεργασία με την τοπική κοινότητα και την καινοτομία, ώστε να δημιουργήσουν και να προσφέρουν νέες δραστηριότητες οι οποίες θα τα διαφοροποιήσουν διατηρήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.

Σημαντικός είναι ο αειφόρος σχεδιασμός κάθε διαδικασίας των επιχειρήσεων διαμονής, με σεβασμό στο περιβάλλον, στο τοπίο, στη φυσιογνωμία του ξενοδοχείου.
Η προστασία του περιβάλλοντος πρέπει να διαπνέει κάθε δραστηριότητα των τουριστικών επιχειρήσεων ώστε να:

  • Να διαπνέονται από τις αρχές της Κυκλικής Οικονομίας.
  • Να μετατραπούν από χώρους διαμονής σε eco-minded επιχειρήσεις.
  • Μείωση των λειτουργικών εξόδων στις ξενοδοχειακές μονάδες.

Τα σύγχρονα ξενοδοχεία πρέπει να πρωταγωνιστούν στη δημιουργία αξιομνημόνευτων στιγμών και εμπειριών τα οποία από μόνα τους θα αποτελέσουν παράγοντα εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος.

Μετατροπή τους σε Memory Makers Hotels, μέσω ενός δομημένου branding και storytelling με τη χρήση τόσο των τοπικών και αυθεντικών στοιχείων της περιοχής όσο των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου.
Η τοπικότητα ή όποια άλλη κατεύθυνση επιλέξει η μονάδα πχ πολιτισμός, σύγχρονη τέχνη πρέπει να διαχέεται σε κάθε στοιχείο της μονάδας υποδοχής με δραστηριότητες όπως:

  • Αξιοποίηση τοπικών προϊόντων και τοπικών σε όλους τους τύπους διατροφής (Breakfast, BB, Half Board, Full Board, κοκτέιλ με τοπικά προϊόντα) εάν είναι αυτή η επιλογή της επιχείρηση ή άλλη σύγχρονη προσέγγιση.
  • Ψυγείο δωματίων με τοπικά προϊόντα (τοπικά ποτά κα).
  • Χώρος πώλησης τοπικών προϊόντων.
  • Εμπλουτισμό των εκδηλώσεων εντός του ξενοδοχείου με χρήση τοπικών εκδηλώσεων (μαθήματα τοπικών χορών, μαγείρεμα τοπικών συνταγών με ντόπιους σεφ).
  • Δράσεις και επαφή με το φυσικό περιβάλλον εντός ή εκτός της μονάδας. Πχ μάζεμα ελιάς στον ελαιώνα του περιβάλλοντος χώρου του ξενοδοχείου.
  • Δράσεις ενίσχυσης του περιβάλλοντος. Πχ οργάνωση μαζί με τους επισκέπτες καθαρισμού της παραλίας κοντά στο ξενοδοχείο.
  • Σεμινάρια γνωριμία με την τοπική κληρονομιά (γνωριμία με τις τοπικές ενδυμασίες, τον τρόπο ζωής).
  • Γωνιές ή αίθουσες εντός της επιχείρησης για την ανάδειξη των στοιχείων εμπλουτισμού (πχ βιτρίνα με τοπικά προϊόντα, έκθεση αγιογραφίας, έκθεση αθλητικών εκθεμάτων, χώρος με παραδοσιακές στολές, χώρος δημιουργικής βιομηχανίας).

Ουσιαστικά η ξενοδοχειακή μονάδα μετατρέπεται περισσότερο σε φορέα «Καλής Ζωής» με ενέργειες όπως διαχείριση άγχους, coaching ακόμη και μαθήματα φωτογραφίας Instagram σε διάφορες γωνιές του ξενοδοχείου.
Η μετατροπή της ξενοδοχειακής επιχείρησης σε παράγοντα διαφοροποίησης και εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος αποτελεί μια φιλόδοξη επιλογή, στην οποία ο οργανισμός πρέπει να επενδύσει.
Σημαντικό παράγοντα σε όλη αυτή τη διαδικασία διαδραματίζει το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο πρέπει να αποτελεί φορέα δημιουργίας τέτοιων πρωτοβουλιών και ενεργειών σε μια διαδικασία από τη βάση της επιχείρησης έως την διοίκηση “bottom-up”.
Ειδικότερα θέσεις εργασίας όπως reception, concierge, ή χειριστής του e-concierge θα απαιτούν γνώσεις ξεναγού, ο οποίος γνωρίζει τον τόπο, την ιστορία του και την κουλτούρα του γιατί ο επισκέπτης πλέον έχει «δίψα» για ενημέρωση με λεπτομέρειες και αυτό-προσδιορίζονται από το ταξίδι του.
Η κάθε ξενοδοχειακή επιχείρηση θα πρέπει να επιλέξει τις κατευθύνσεις διαφοροποίησης και εστίασης σύμφωνα με το προφίλ της και τα τμήματα της αγοράς, που επιθυμεί να ταυτιστεί.

Παράδειγμα 1:
Το πρόγραμμα «Ελληνικό Πρωινό» σχεδιάστηκε από το Ελληνικό Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, που έχει τεθεί σε λειτουργία από το 2010 και του οποίου στόχος είναι να εμπλουτίσει το πρωινό, που προσφέρεται στα ελληνικά ξενοδοχεία με αγνά και μοναδικά ελληνικά προϊόντα, καθώς και με παραδοσιακά τοπικά πιάτα από κάθε περιοχή της Ελλάδας. Ο στόχος του προγράμματος «Ελληνικό Πρωινό» είναι να δώσει στους επισκέπτες των ελληνικών ξενοδοχείων την ευκαιρία να γνωρίσουν τον γαστρονομικό πλούτο της χώρας και να δοκιμάσουν το πρωινό με τα αναρίθμητα ελληνικά προϊόντα και πιάτα, που βρίσκονται στην καρδιά της Μεσογειακής Διατροφής. Η μεσογειακή διατροφή δεν είναι απλά μια σύγχρονες διατροφικές τάσεις, αλλά σύμφωνα με την UNESCO, είναι η «άυλη πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας» (Velissariou και Vasilaki, 2014).

Παράδειγμα 2:
Ενδεικτικό παράδειγμα δράσεων εμπλουτισμού της υπηρεσίας διαμονής σε ένα integrated destination resort αποτελεί αυτό της Costa Navarino. Στους χώρους της μονάδας Costa Navarino έλαβε μέρος αφιέρωμα στην ελληνική παραδοσιακή φορεσιά. Δεκαπέντε διάσημοι σχεδιαστές και εικαστικοί καλλιτέχνες, δημιούργησαν έργα, αφιερωμένα στην ελληνική παραδοσιακή φορεσιά, για την έκθεση «Ταξίδι στην μαγεία της ελληνικής φορεσιάς: Σύγχρονες δημιουργίες ζωντανεύουν τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη». Μέσα από τη συγκεκριμένη δράση ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει την κουλτούρα και τον πολιτισμό της ευρύτερης περιοχής που επισκέπτεται.
Πηγή: https://www.athinorama.gr/travel/travelideas/articles.aspx?artid=2523930


Στην ίδια επιχείρηση και με στόχο τον εμπλουτισμό του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος με την άυλη πολιτιστική κληρονομιά έχουν λάβει μέρος και σεμινάρια ανάδειξης της Ελληνικής φορεσιάς, όπου συμμετείχαν διαδραστικά και οι ίδιοι οι επισκέπτες.

Γραφεία Ταξιδίων – Τουριστικά Γραφεία
Τα Τουριστικά Γραφεία αποτελούν μία νόμιμα οργανωμένη επιχείρηση η οποία, δια των μέσων που διαθέτει και των υπηρεσιών που προσφέρει, αναλαμβάνει τη μεταφορά, διακίνηση και διανομή μεμονωμένων ατόμων ή ομάδων ταξιδιωτών, εντός ή εκτός της ελληνικής επικράτειας.
Αποτελούν τις επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν τον ενδιάμεσο μεταξύ του τουριστικού προϊόντος και του πελάτη ή ομάδας πελάτων ή άλλου ενδιάμεσου τουριστικού γραφείου.
Το Τουριστικό Γραφείο αποτελεί εκείνη την επιχείρηση, η οποία σε μεγαλύτερο βαθμό από τις υπόλοιπες προσεγγίζει το τουριστικό προϊόν συνολικά μιας και το προσφέρει.
Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν αναπτυχθεί και εξειδικευμένα τουριστικά γραφεία, τα διαφοροποιούνται από το παραδοσιακό πρότυπο και προσφέρουν εναλλακτικές μορφές τουρισμού (Alternative Tourism Travel Agencies).
Τα συγκεκριμένα γραφεία προσφέρουν δραστηριότητες, οι οποίες είναι εστιασμένες στις εναλλακτικές δραστηριότητες και αποτελούν στοιχείο εμπλουτισμού στο βασικό τουριστικό προϊόν αναψυχής «Ήλιος- Θάλασσα».

Τα τουριστικά γραφεία, τα οποία προσφέρουν το παραδοσιακό τουριστικό προϊόν αναψυχής «Ήλιος-Θάλασσα», θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν το προϊόν, που προσφέρουν σύμφωνα με τις νέες ανάγκες της αγοράς, το προφίλ του νέου πελάτη αλλά και τον ανταγωνισμό ο οποίος προέρχεται και από μεμονωμένες πλατφόρμες.
Ο εμπλουτισμός αποτελεί μονόδρομο για τα τουριστικά γραφεία μιας και η κράτηση διαμονής και μεταφοράς γίνεται πλέον και από τον ίδιο τον πελάτη.

Ο εμπλουτισμός των τουριστικών προϊόντων που προσφέρουν τα τουριστικά γραφεία αποτελεί παράγοντα επιβίωσης τους.
Η καλή σχέση και συνεργασία μεταξύ των τουριστικών γραφείων και των διαφόρων προμηθευτών του είναι εξαιρετικά σημαντική για την παροχή υπηρεσιών.

Δραστηριότητες
Το τουριστικό γραφείο ανεξάρτητα τον τύπο του (εισερχόμενου τουρισμού – Incoming Travel Agencies, Τουριστικά γραφεία οργάνωσης συνεδρίων και επιχειρηματικών ταξιδιών-congress and corporate travel, Εγχώριου Τουρισμού -Domestic Travel Agencies) πρέπει να εμπλουτίσουν το προϊόν που προσφέρουν με δραστηριότητες.
Οι δραστηριότητες αυτές θα πρέπει να προσφέρονται στην ευρύτερη περιοχή όπου λαμβάνει μέρος η παροχή του τουριστικού πακέτου. Εξυπακούεται και απαιτεί μεγαλύτερη εξειδίκευση στις παροχές, όταν πρόκειται για γραφεία, που προσφέρουν εναλλακτικές μορφές τουρισμού (Alternative Tourism Travel Agencies).

Οι δραστηριότητες αποτελούν το επίκεντρο του επιχειρούμενου εμπλουτισμού του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος.
Ο επισκέπτης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να έρθει σε άμεση επαφή με πολλές διαστάσεις της δραστηριότητας που του προσφέρεται.
Έμφαση στην εμπειρία μέσα από τη δραστηριότητα και όχι στην απλή χρήση μιας υπηρεσίας ώστε να δημιουργήσουν εμπειρίες/ εκδηλώσεις (service events) με περισσότερο βιωματικό χαρακτήρα.
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν το φυσικό και τεχνητό τοπίο, όπου θα λάβει μέρος η δραστηριότητα, οι εγκαταστάσεις και ο βαθμός επισκεψιμότητας, το βιωματικό στοιχείο και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με άλλους επισκέπτες ή κατοίκους της περιοχής θεωρούνται στοιχεία που συν διαμορφώνουν το τουριστικό προϊόν και κατ’ επέκταση την εμπειρία.

Παρόλα αυτά ο σύγχρονος επισκέπτης είναι πολυκινητριακός και επιθυμεί ο ίδιος θα συνθέτει και να δημιουργεί την τουριστική δραστηριότητα με τρόπο δυναμικό (dynamic package) και να δημιουργεί μόνος το δικό του καλάθι εμπειριών.

Παράδειγμα
Στη Σιγκαπούρη ο τουριστικός οργανισμός συνεργάζεται τα τοπικά τουριστικά γραφεία και μεμονωμένους παρόχους με άλλες ομάδες για να σχεδιάσει εξειδικευμένες περιηγήσεις και υπόσχεται μια «γαστρονομική περιπέτεια». Το φαγητό είναι το θέμα του «Uniquely Singapore Shop and Eat Tours» που παίρνει τους επισκέπτες από το πεπατημένο κομμάτι και να τους εισαγάγει στον τρόπο ζωής στη Σιγκαπούρη μέσω τοπικών αγορών και τροφίμων. Το «Ethnic Trail» καλύπτει τους εθνοτικούς θύλακες της Chinatown, της Μικρής Ινδίας και της Αραβικής Οδού, ενώ υπάρχουν ειδικοί οδηγοί που συνδυάζουν επίσης επισκέψεις σε αγορές, παραδοσιακά καταστήματα και εθνοτικά εστιατόρια για τις περιηγήσεις τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι προσφέρουν συνδυαστικά προγράμματα όπως το γαστρονομία και yoga πχ Beer Yoga & Citylights στα Food Festival.