Καινοτομία και διαφοροποίηση τουριστικών προϊόντων

Η Συν -δημιουργία Αξίας με στόχο τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος απαιτεί τη διάδρασης της τουριστικής επιχείρησης ή του προορισμού, την σε πραγματικό χρόνο (real time) μεταξύ τους επικοινωνία και τη διαδικασία, κατά την οποία τα δύο μέρη αναπτύσσουν σχέσεις και συν-δημιουργούν αξία σε ένα εμπειρικό πλαίσιο.
Αυτό απαιτεί η επιχείρηση ή ο προορισμός να έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν δεδομένα από τον επισκέπτη-πελάτη και να δημιουργούν νέα εμπλουτισμένο τουριστικά προϊόντα, τα οποία θα εμπεριέχουν την σκέψη και την ταυτότητα του ίδιου του πελάτη.
Οι καινοτόμες υπηρεσίες μιας τουριστικής επιχείρησης ή ενός προορισμού θα πρέπει να αναπροσαρμόζονται διαρκώς στη βάση των επιθυμιών του, ενώ η επαφή με το νέο ψηφιακό περιβάλλον τους δίνει τη δυνατότητα να αποκτήσουν νέες πληροφορίες, γνώση και ικανότητες, που στην πορεία θα φανούν χρήσιμες στη δημιουργία και διάθεση καινοτόμων τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτή αποτελεί και τη διαδικασία για τη Συν-Δημιουργία Αξίας με τον ίδιο πελάτη για νέα εμπλουτισμένα προϊόντα, τα οποία θα εμπεριέχουν την ευφυία του ίδιου του πελάτη ή ομάδας πελατών.

Αυτό σημαίνει ότι η τουριστική επιχείρηση ή ο προορισμός θα πρέπει να έχουν δημιουργήσει έξυπνες «smart» εφαρμογές μέσα από τις οποίες θα μπορούν να μετατρέπουν τα δεδομένα από τους πελάτες τους σε αξία.

Η διαδικασία είναι η εξής:
1o Βήμα
Άντληση δεδομένων. Άντληση των δεδομένων με διάφορους τρόπους και πάντα με γνώμονα τους πόρους, που διαθέτει μια τουριστική επιχείρηση ή προορισμός. Η άντληση και εξόρυξη των δεδομένων μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους όπως: παρατήρηση, ερωτηματολόγια, αξιοποίηση άλλων πηγών (τηλεφωνικό κέντρο, Insights στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δελτία παραπόνων προτάσεων).
2o Βήμα
Η μετατροπή των δεδομένων αυτών σε πληροφορία. Η συγκεκριμένη διαδικασία απαιτεί την κατανόηση της εμπειρίας, που λαμβάνει ο πελάτης από την τουριστική υπηρεσία ως αποκορύφωμα της νόησης, των συναισθημάτων και της συμπεριφοράς του. Μέσα από προηγμένες μεθόδους δύναται να λάβει και μια ολιστική προσέγγιση μέσα από την ανάλυση μεγάλων δεδομένων (big data analysis) για τη σύνθεση όλων των δεδομένων.
3ο Βήμα
Η μετατροπή της πληροφορίας σε νέα γνώση. Η τουριστική επιχείρηση ή ο προορισμός έχει πλέον μετατοπίσει την προσοχή της στην κατανόηση των θέλω του επισκέπτη πελάτη και τον εμπλέκει στη δημιουργία νέας γνώσης. Στο σημείο αυτό συναντάτε και αλληλεπιδρά η τουριστική επιχείρηση ή προορισμός με τον πελάτη και τον αξιοποιεί για να γνωρίσει τα νέα «θέλω» του και τη νέα γνώση.
4ο Βήμα
Η συν δημιουργία αξίας μέσα από τη νέα νοημοσύνη, που δημιουργήθηκε μεταξύ τουριστικής επιχείρησης και πελάτη. Στο στάδιο αυτό η τουριστική επιχείρηση ή ο προορισμός αξιοποιεί τη νέα γνώση που έχει λάβει από τον πελάτη και την μετατρέπει σε παράγοντα εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος.

Ακολουθεί σχηματικά η συγκεκριμένη διαδικασία.Σχήμα: Στάδια Συν-Δημιουργίας Αξίας

Οι προορισμοί και οι τουριστικές επιχειρήσεις οφείλουν να μετασχηματίσουν την ατομική γνώση σε μια πιο συλλογική βάση με επίκεντρο τον ίδιο τον πελάτη. Η
δημιουργία και η εκμετάλλευση της νέας γνώσης συνιστούν δύο πηγές και οδηγό για εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος και κατ’ επέκταση την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος (Tsai, 2015).
Ακολουθούν συγκεκριμένα παραδείγματα από τη Συν δημιουργία Αξίας και τον Εμπλουτισμό του Τουριστικού Προϊόντος.