Το τουριστικό προϊόν είναι ένα σύνθετο προϊόν, που συντίθεται από μείγμα υλικών αγαθών (π.χ. φαγητά, ποτά), άυλων υπηρεσιών (π.χ. διαμονή σε ξενοδοχείο, ψυχαγωγία των τουριστών, μεταφορά των τουριστών), αλλά και φυσικών στοιχείων (ήλιος, θάλασσα, κλιματολογικές συνθήκες, θέλγητρα κ.λ.π.), που καταναλώνονται ή χρησιμοποιούνται σε ποικίλους βαθμούς από τους τουρίστες.
Η προσπάθεια για εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος με την συνθετότητα, την οποία χαρακτηρίζεται, θα πρέπει να επέλθει σε όλο το μείγμα των υλικών και άυλων υπηρεσιών.
Δράσεις εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος αποτελούν την υιοθέτηση πολλών μοναδικών εμπειριών, του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, της τοπικής κουλτούρας και γαστρονομίας, των τοπικών προϊόντων και δραστηριοτήτων χαλάρωσης και αναψυχής.
Η διάκριση των δομών που αποτελούν το τουριστικό προϊόν είναι οι εξής:
Μη αναπαραγόμενοι πόροι, φυσικά ή τεχνητά στοιχεία της ανθρώπινης δημιουργίας, τα οποία δεν μπορούν να ανανεωθούν ή να αναπαραχθούν. Στους μη αναπαραγόμενους πόρους περιλαμβάνονται:
Σε όρους βασικών δραστηριοτήτων τους, οι τουριστικές επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:
Ταξιδιών και μετακινήσεων-μεταφορών
Διαμονής
Τροφίμων και ποτών
Διασκέδασης και ψυχαγωγίας
Τουριστικά γραφεία
Μη κυβερνητικοί τουριστικοί οργανισμοί- Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμών
Υπάρχουν πέντε κύρια συστατικά που συνθέτουν το συνολικό τουριστικό προϊόν και είναι τα παρακάτω:
1. Τα θέλγητρα του τόπου προορισμού.
Φυσικά θέλγητρα, όπως το τοπίο, η θάλασσα, οι παραλίες και το κλίμα.
Κατασκευασμένα θέλγητρα
Πολιτιστικά θέλγητρα
Κοινωνικά θέλγητρα
2. Οι διευκολύνσεις του τόπου προορισμού.
3. Η προσπελασιμότητα του τόπου προορισμού.
4. Η εικόνα του τόπου προορισμού.
5. Η τιμή του τουριστικού προϊόντος
Τέλος σύμφωνα με τη θεωρία των 6Α του Buhallis τον προορισμό και κατ’ επέκταση το τουριστικό προϊόν αποτελούν μια σειρά από στοιχεία όπως: