Στρατηγικό Πλάνο Ψηφιακού Μάρκετινγκ

Η επιτυχία του ψηφιακού Μάρκετινγκ απαιτεί τη δημιουργία και την εφαρμογή ενός ψηφιακού πλάνου Μάρκετινγκ.
Η γνώση κάποιων εργαλείων ψηφιακού Μάρκετινγκ είναι χρήσιμη αλλά πρέπει να συνοδεύεται από συγκεκριμένους στόχους και τρόπους εφαρμογής.
Η δημιουργία και εφαρμογή μίας αποτελεσματικής στρατηγικής ψηφιακού Μάρκετινγκ μπορεί να προσφέρει πολλά στους τουριστικούς οργανισμούς.
Μία αποτελεσματική στρατηγική ψηφιακού Μάρκετινγκ μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση της ζήτησης για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του οργανισμού, εν δυνάμει και σε όλο τον κόσμο και να δώσει μία μακροπρόθεσμη οπτική, η οποία θα βοηθήσει στην ικανότητα του οργανισμού να ανταγωνιστεί.

Καθορισμός στόχων τουριστικού οργανισμού/ επιχείρησης
Κάθε οργανισμός/ επιχείρηση θα πρέπει να καθορίσει εκ των προτέρων, στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής του παρουσίας στο Διαδίκτυο, τι περιμένει να κερδίσει. Οι βασικοί επιμέρους στόχοι, που μπορεί να θέσει, είναι:

  • Η βελτίωση της εικόνας
  • Η βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών
  • Η εύρεση νέων ευκαιριών
  • Η αύξηση της προβολής στην αγορά
  • Η ανάπτυξη συναλλαγών
  • Η επέκταση σε νέες αγορές
  • Η προσαρμογή στις προσδοκίες των πελατών
  • Η μείωση του κόστους μάρκετινγκ
  • Η υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών για τη διατήρηση του καινοτόμου χαρακτήρα

Ένα από τα πιο ευρέως αποδεκτά μοντέλα σχεδιασμού Ηλεκτρονικής Στρατηγικής Μάρκετινγκ είναι το SOSTAC. Τα στάδια μιας ηλεκτρονικής στρατηγικής μάρκετινγκ, από την ανάπτυξη της στρατηγικής μέχρι την υλοποίησή της, σύμφωνα με την προσέγγιση SOSTAC μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:

  • Κατάσταση – πού βρισκόμαστε τώρα;
  • Στόχοι – πού θέλουμε να φτάσουμε;
  • Στρατηγική – πώς θα φτάσουμε εκεί;
  • Τακτικές – πώς ακριβώς θα φτάσουμε εκεί;
  • Ενέργεια – ποιο είναι το σχέδιό μας;
  • Έλεγχος – φτάσαμε εκεί που θέλαμε;

Πιο αναλυτικά, τα στάδια του μοντέλου SOSTAC περιλαμβάνουν:

  • Ανάλυση υπάρχουσας κατάστασης (Situationanalysis): Απαντάει στο ερώτημα «Που βρισκόμαστε τώρα;» – Αφορά στην αξιολόγηση της μέχρι τώρα απόδοσης, την ανάλυση των τάσεων της αγοράς (markettrends), την ανάλυση του ανταγωνισμού, την ανατροφοδότηση (feedback) από πελάτες και την αξιολόγηση εσωτερικών πόρων και ικανοτήτων.
  • Στόχοι (Objectives): Απαντάει στο ερώτημα «Πού θέλουμε να είμαστε;» – Αφορά στη στοχοθεσία με βάση τα 5 S’s, στους στόχους πωλήσεων (sell), στόχους ικανοποίησης πελατών (serve), δημιουργία επιπλέον αξίας (sizzle), στόχους αλληλεπίδρασης με τους πελάτες (speak) και στόχους αύξησης της αποτελεσματικότητας (save).
  • Στρατηγική (Strategy): Απαντάει στο ερώτημα «Πώς θα φτάσουμε εκεί;» – Αφορά σε αναλύσεις STOP και SIT. Ανάλυση STOP = Τμηματοποίηση αγοράς (Segments), Καθορισμός αγορών στόχων (Targetmarkets), Καθορισμός στόχων (Objectives) και Καθορισμός επιθυμητής τοποθέτησης στην αγορά (Positioning). Ανάλυση SIT = Σειρά κύκλου καταναλωτή (Sequence) π.χ. έκθεση – δοκιμή – αγορά. Συστήματα ενσωμάτωσης (CRM και D/Base) και Εργαλεία (πχ SEO, PPC).
  • Τακτικές (Tactics): Απαντάει στο ερώτημα «Πώς ακριβώς θα φτάσουμε εκεί;» – Αφορά στη χρήση των στοιχείων του μείγματος Μάρκετινγκ, όπως τα ‘8 Ps’, το σχέδιο περιεχομένου και το σχέδιο επαφής.
  • Δράσεις (Actions): Περιλαμβάνει τις λεπτομέρειες των τακτικών που θα ακολουθηθούν –Αφορά στο ποιος κάνει τι και πότε, στη δομή ιεραρχίας και τους
    τομείς ευθύνης, στις διαδικασίες και τα συστήματα, τους εσωτερικούς πόρους και τις ικανότητες, τους εξωτερικούς συνεργάτες.
  • Έλεγχος (Control): Απαντάει στο ερώτημα «Πώς μπορούμε να επιβλέπουμε την απόδοσή μας;» – Αφορά στη βελτιστοποίηση ελέγχου μέσω των δεικτών απόδοσης, που έχουμε θέσει και των διαδικτυακών αναλύσεων (webanalytics), την παρακολούθηση των κριτικών και των σχολίων στις ιστοσελίδες κρατήσεων και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στις διαδικασίες αναφορών και την εφαρμογή διορθωτικών κινήσεων, όπου χρειάζεται.