Δημιουργία σύγχρονων εμπειρικών προϊόντων

Ο σωστός σχεδιασμός της διαδικασίας εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος μέσα από τη δημιουργία εμπειρικών προϊόντων αποτελεί μια κρίσιμη διαδικασία, από την οποία εν πολλοίς εξαρτάται η επιτυχία του εγχειρήματος και η μετέπειτα υλοποίησή του σε στέρεες βάσεις.

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τις παρακάτω ενέργειες:

  • Δημιουργία εμπειρικών προϊόντων
  • Δημιουργία περιεχομένου
  • Σχεδιασμός νέων διαδικασιών
  • Εφαρμογή στον τουριστικό οργανισμό
  • Εκπαίδευση προσωπικού
  • Εφαρμογή εμπλουτισμού

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού, είτε ο εμπλουτισμός αφορά σε έναν προορισμό, είτε σε μια τουριστική επιχείρηση, ο product manager και η ομάδα εργασίας, που έχει επιφορτιστεί με το συγκεκριμένο έργο, θα πρέπει να εντοπίζουν και να αξιολογούν κατά περίπτωση τις παρακάτω προϋποθέσεις:

1. Ύπαρξη τουριστικού ενδιαφέροντος
Στην περιοχή ή την τουριστική επιχείρηση, που υλοποιούνται δράσεις εμπλουτισμού, πρέπει να υπάρχει πλούσια και εκτενής παροχή τουριστικών βιωματικών εμπειρικών δραστηριοτήτων και επίσης, το τουριστικό αντικείμενο να καλύπτει τις ανάγκες των επισκεπτών που έχει επιλέξει ο τουριστικός οργανισμός να προσεγγίσει. Παράδειγμα αποτελεί ένας αμπελώνας, στον οποίο να μπορεί να περιηγηθεί ο επισκέπτης, να γνωρίσει την ιστορία του κρασιού της περιοχής, να πληροφορηθεί για τις καλλιεργούμενες ποικιλίες και τους παραγόμενους οίνους. Το αντικείμενο, το οποίο θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν, δε θα πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 100 χλμ. από την περιοχή της τουριστικής δραστηριότητας.

2. Ύπαρξη επισκέψιμων υποδομών
Τα βασικά τουριστικά αγαθά, τα οποία θα εμπλουτίσουν το τουριστικό προϊόν θα πρέπει:
Να αποτελούν μια οντότητα με πλήρεις υποδομές (π.χ. εμπειρία μαζέματος ελιάς με επισκέψιμο ελαιοτριβείο για γευσιγνωσία ελαιόλαδου).
Να διαθέτουν άδεια λειτουργίας (π.χ. οι πάροχοι των δραστηριοτήτων, οι οποίες θα εμπλουτίσουν το τουριστικό προϊόν να μη λειτουργούν παράνομα, ή/ και να μη δημιουργείται σύγκρουση με άλλες ομάδες επαγγελματιών, όπως για παράδειγμα οι ξεναγοί).
Να λειτουργούν ή να παρέχουν τη δραστηριότητα εμπλουτισμού με μια εύλογη περιοδικότητα (π.χ. 2‐3 ημέρες την εβδομάδα), να μπορούν να υποδέχονται μεμονωμένους επισκέπτες ή ομάδες επισκεπτών, να διαθέτουν κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους υποδοχής επισκεπτών, να παρέχουν δραστηριότητες όπως ξενάγηση, να μπορούν να συνδυαστούν και με άλλες δραστηριότητες.
Να παρέχονται από εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο σε σταθερή βάση θα προσφέρει την εμπειρία η οποία εμπλουτίζει το τουριστικό προϊόν.
Να διαθέτουν συγκεκριμένες προδιαγραφές, ώστε τα στοιχεία που εμπλουτίζουν τα προϊόντα να επαναλαμβάνονται με την ίδια προσφερόμενη ποιότητα.
Να προσφέρουν εναλλακτικές και δυναμικές μορφές πληρωμής.

3. Ποικιλία ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μιας δραστηριότητας ή βασικού αγαθού, το οποίο θα αποτελέσει το αντικείμενο εμπλουτισμού, συνιστά το να μπορεί ο επισκέπτης να συνδυάσει την επίσκεψη με μια σειρά από άλλες εμπειρίες (π.χ. εμπειρία αμπελώνα και ποδηλατική διαδρομή στον αμπελώνα, επίσκεψη σε αρχαιολογικό χώρο και γιόγκα σε περιοχή κοντά στον αρχαιολογικό χώρο). Όταν ο εμπλουτισμός συνδέεται με πλήθος δραστηριοτήτων αναψυχής στην ευρύτερη περιοχή, μπορεί να σχεδιαστεί ένα νέο διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν με ποικιλία ενδιαφερόντων και εμπειριών που καλύπτουν δημιουργικά και ευχάριστα την παραμονή του επισκέπτη στην περιοχή (π.χ. επίσκεψη σε ιστορικά, πολιτιστικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, περιήγηση στη φύση, δραστηριότητες στην ύπαιθρο, ιππασία, ορειβασία, παρατήρηση πανίδας και χλωρίδας, αλεξίπτωτο πλαγιάς, κανό- καγιάκ κ.τ.λ.). Ακόμα, μπορεί να γίνει συνδυασμός και με περισσότερο βιωματικές ενέργειες, όπως ασκήσεις άγχους, ασκήσεις αυτογνωσίας, γιόγκα, πιλάτες, γευσιγνωσία, οινογνωσία.

4. Πολιτιστικός πλούτος και φυσικό περιβάλλον
Για να επιτευχθεί υψηλή ελκυστικότητα και φήμη του αποτελέσματος του εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος, πρέπει μέσα από αυτό, ο επισκέπτης να μπορεί να γνωρίσει την κουλτούρα, την ιστορία και τον πολιτισμό της περιοχής και να έρθει σε επαφή με τη φύση, ανάλογα πάντοτε με το προφίλ και τις αναζητήσεις του. Στην κατεύθυνση αυτή, το αντικείμενο του εμπλουτισμού πρέπει να περιλαμβάνει πολιτιστικούς και φυσικούς πόρους ιδιαίτερης φήμης και αναγνωρισιμότητας, που αποτελούν σημείο κατατεθέν και πόλο έλξης επισκεπτών, στην περίπτωση ενός τουριστικού προορισμού. Αντίστοιχα, στην περίπτωση όπου ο εμπλουτισμός αφορά σε μια ξενοδοχειακή επιχείρηση, ο πολιτιστικός πλούτος θα πρέπει να αναδειχθεί εντός της επιχείρησης με μια σειρά από επιλογές (π.χ. βιτρίνα με παραδοσιακές στολές, μαθήματα χορού, μαθήματα γευσιγνωσίας, έκθεση, μικρό μουσείο, επισκέψιμος ελαιώνας στο ξενοδοχείο κ.ά.).

5. Λειτουργικότητα
Η ζωντανή λειτουργία του τόπου, στον οποίο πραγματοποιείται ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος (καθημερινή ζωή, πολιτιστικά και άλλα δρώμενα) καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία του εγχειρήματος. Ο επισκέπτης, που θα βιώσει το εμπλουτισμένο προϊόν πρέπει να έχει τη δυνατότητα να συνδεθεί με την τοπική κοινότητα και να αλληλεπιδράσει με αυτή. Τα βασικά στοιχεία του εμπλουτισμού πρέπει να είναι συστατικά προερχόμενα από την ευρύτερη περιοχή. Το νέο brand πρέπει να συντίθεται μέσα από τη σχέση των ντόπιων με τους προσωρινά ντόπιους επισκέπτες, που καλούνται να φιλοξενήσουν και να προσφέρουν τις εμπλουτισμένες εμπειρίες. Για το σκοπό αυτό, η εύρεση και η εκπαίδευση του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο θα υλοποιήσει τον εμπλουτισμό είναι πολύ σημαντική.

6. Ασφάλεια
Τα στοιχεία εμπλουτισμού καθώς και συνολικά το εμπλουτισμένο τουριστικό προϊόν πρέπει να παρέχει αίσθημα ασφάλειας και σιγουριάς στους επισκέπτες, ακόμη και όταν αφορά σε μια δύσκολη δοκιμασία. Αυτό εξαρτάται, αφενός, από την ποιότητα και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των προσφερόμενων δραστηριοτήτων ή υποδομών και, αφετέρου, από την επάρκεια και την αξιοπιστία της πληροφόρησης σχετικά με τις δραστηριότητες εμπλουτισμού και τις απαιτήσεις συμμετοχής.

7. Συνεκτικότητα
Το βασικό χαρακτηριστικό ενός εμπλουτισμένου τουριστικού προϊόντος είναι η ολιστική προσέγγιση και η συνεκτικότητα των επιμέρους μερών. Θα πρέπει να υπάρχει αλληλουχία και εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος με σημεία ενδιαφέροντος, χωρίς να απαιτείται ο επισκέπτης να πραγματοποιεί δραματική αλλαγή του προγράμματός του. Επίσης, το τελικό τουριστικό προϊόν, ως αποτέλεσμα εμπλουτισμού, θα πρέπει να εμφανίζει συνεκτικότητα με τον προορισμό ή τις υπάρχουσες λειτουργίες μιας τουριστικής επιχείρησης. Γι’ αυτό, απαιτείται ο σχεδιασμός να λαμβάνει υπόψη τους εμπλεκόμενους στο τουριστικό προϊόν ή την τουριστική επιχείρηση και να μην υλοποιείται ερήμην τους.

8. Αμεσότητα
Το εμπλουτισμένο τουριστικό προϊόν πρέπει να εμφανίζει αμεσότητα προς τον επισκέπτη και να γίνεται κατανοητό με απλό τρόπο. Ο επισκέπτης θα πρέπει να είναι σε θέση να εντοπίζει εύκολα τα στοιχεία εμπλουτισμού και να κατανοεί τη σημασία τους.